Egna specialare

Blodhägg (Prunus padus Colorata) anno 1911

Blodhägg (Prunus padus Colorata) anno 1911.
Intressant rödbladig form av vanlig hägg. Mycket härdig och väldoftande sort.

Historik:
Trädgårdseleven Bodin arbetade på Fagerhults plantskola 1910-1915. En vårsöndag i Maj 1911 var han och några kamrater från Packebo ute och promenerade för att njuta av vårsolen. Då upptäckte Bodin att i ett stenröse växte det en liten rosablommande häggplanta. Han beslöt genast att gräva upp plantan och planterade den i pojkarna Elgs trädgård i Packebo där den växer än idag. Fagerhults plantskola förökade plantor av denna hägg redan tidigt 20 tal. Den kom att spridas i nästan hela Europa. Det är en omtyckt och intressant specialitét.

Rött smultronäpple

Enligt traditionen lär sorten ha hemförts till Sverige av karolinerna. I detta fall skulle den ha kommit till Haghults socken. Där ligger också Fagerhults plantskola, varifrån sorten spritts. Är ett sent höstäpple eller tidigt vinteräpple med god hållbarhet. Användbart till direkt konsumtion, då det har rätt god smak. Dessutom hushållsfrukt. Trädet är mycket härdigt och har planterats rätt mycket på småländska höglandet. Det finns en varietet, som är mer färgad och som kallats rött smultronäpple.

Hagstrandsäpple

Sorten lär ha uppkallats efter en skollärare Hagstrand i Hånger straxt utanför Värnamo. Den har spritts genom förre Gilles-trädgårdsmästare Edvin Samuelsson. (plantskolans ena grundare) Äpplet har sedan länge ympats av Fagerhults plantskola. Ett höstäpple av enklare slag.

Eldkrasse

En av våra mest spektakulära klängväxter är utan tvekan eldkrassen ”Tropaeolum Speciosum”. En aning kräsen vad det gäller växtmiljö, men den nästan exploderar, när jordtemperaturen ökar efter vintern. Den kan växa 3-4 meter under en odlingssäsong, speciellt om den fått etablera sig odrentligt på växtplatsen. Problemet är övervintringen under det första året, innan den hunnit få ett kraftigt rotsystem. Vår-försommar plantering är att föredra.

Plantering sker i en djup porös humusrik jord, gärna med torvinblandning för att hålla fuktigheten.
Luckra upp jorden ner till 60-80 cm (det är dit rötterna vill ner för att övervintra).
Plantera eldkrassen ca 30-40 cm ”för djupt”. Fyll på jord allteftersom den växer, på så sätt etableras denna Chilenska skönhet bäst i din trädgård.

Trivs eldkrassen, så skjuter den rotskott nästan överallt därav ibland den oförtjänta ”ogräsbeteckningen”, den kan täcka buskar och mindre träd, så de nästan kvävs av de knallröda blommorna. Större barrväxter är också en idealisk växtplats, eller varför inte spaljera upp den mot en vägg? Speciellt i lite kallare klimat mår den utmärkt intill en husvägg, där den drar nytta av den något varmare jordmån som bildas intill husväggen.

Sol/halvskugga är bästa läget, gärna med lite skugga på fötterna, så blommar den från juli till den första frosten tar den.
Härdigheten då? Eldkrassen växer i många trädgårdar på småländska höglandet med dess ”bistra” klimat i zonerna IV-V.
Vintertäckning med löv, täckbark m.m är en bra idé, ju mindre tjäle till rötterna, desto större chans till övervintring.

Följ dessa anvisningar så kommer förhoppningsvis Eldkrassen att trivas hos dig, och bjuda på en exotisk syn i trädgården! Lycka till!

Välkommen till plantskolan för mera information!